Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Kilka słów o ilości i dzieleniu posiłków w przedszkolu
Wyszukiwarka
Home 9 Żywienie w placówkach edukacyjnych 9 Kilka słów o ilości i dzieleniu posiłków w przedszkolu

Kilka słów o ilości i dzieleniu posiłków w przedszkolu

Autor

Właściwie zaplanowane wyżywienie przedszkolne pokrywa 75% zapotrzebowania dziecka na energię i składniki odżywcze.
Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Kilka słów o ilości i dzieleniu posiłków w przedszkolu

Ilość posiłków

W praktyce oznacza to, że dzieci mają zapewnione w przedszkolu:

  • śniadanie,
  • dwudaniowy obiad,
  • podwieczorek.

Zgodnie z zaleceniami przerwa pomiędzy posiłkami nie powinna być dłuższa niż 3–4 godziny.

Informacje dotyczące przedszkolnego menu i pór serwowania posiłków są zazwyczaj dostępne na tablicy informacyjnej lub na stronie internetowej placówki, by każdy rodzic mógł się z nimi zapoznać. Dzięki nim nie tylko możemy mieć kontrolę nad tym co je nasze dziecko, ale także dopasować posiłki, które podajemy dziecku w domu.

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Kilka słów o ilości i dzieleniu posiłków w przedszkolu

Dzielenie posiłków

W niektórych przedszkolach praktykowany jest zwyczaj dzielenia posiłków. W ramach śniadania składającego się np. z zupy mlecznej i kanapek, najpierw podawana jest zupa, a nieco później kanapki. W przypadku dwudaniowego obiadu – drugie danie jest serwowane dzieciom dopiero po pewnym czasie od zjedzenia dania pierwszego.

Nie ma jednak reguł określających zasady dzielenia poszczególnych posiłków przedszkolnych. Grupa przedszkolna nie stanowi jednorodnej grupy – dzieci różnią się od siebie m.in. apetytem. Podzielenie posiłku śniadaniowego czy obiadowego na mniejsze części może więc spowodować, że dziecko chętniej zje przewidzianą dla niego porcję. Takie dzielenie posiłków nie jest więc niczym niewłaściwym, a w przypadku niektórych dzieci może być wręcz korzystne. Są przedszkola, w których taki system podawania posiłków praktykuje się z powodzeniem od wielu lat.

Ilość posiłków w domu

Wychowawcy przedszkolni chętnie dzielą się z rodzicami swoimi obserwacjami dotyczącymi dziecka, warto zatem na bieżąco rozmawiać z nimi na temat tego, co dziecko chętnie lub mniej chętnie zjadło danego dnia i ile zjadło. Warto także rozmawiać na ten temat z samym dzieckiem. Dzięki zebranym informacjom można ewentualnie uzupełnić w domu potrzeby żywieniowe dziecka.

Inne nowości z kategorii Żywienie w placówkach edukacyjnych: