Dieta a zwyrodnienie plamki żółtej (AMD)

Karotenoidy to substancje, które mają kluczowe znaczenie w opóźnieniu rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej związanej z wiekiem (AMD). Najczęściej nie trzeba łykać ich w tabletkach - wystarczy jeść produkty, które je zawierają w dużych ilościach.

Karotenoidy potrzebne na co dzień to luteina i zeaksantyna, które są głównymi składnikami barwnika plamki żółtej i mogą ją chronić. Z wiekiem ich stężenie w plamce zmniejsza się, stąd też powinno się dbać o ich ciągłe dostarczanie organizmowi. Karotenoidy są silnymi antyoksydantami (przeciwutleniaczami) i dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym chronią siatkówkę oka przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i nadmiarem energii świetlnej. Czasem jednak konieczna jest, pod kontrolą lekarza, suplementacja diety tymi związkami w postaci tabletek lub kapsułek.

Prawdopodobnie także wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 odgrywają dużą rolę w ochronie siatkówki przed czynnikami, które ją uszkadzają. Warto zatem pamiętać, że duża zawartość w diecie luteiny i zeaksantyny oraz kwasów tłuszczowych omega-3 może prawdopodobnie pomóc w leczeniu i profilaktyce zwyrodnienia plamki żółtej.

 

Co jeść?

Spośród owoców najwięcej karotenoidów znajduje się w pomarańczach. Każdego też dnia, poza innymi warzywami, wybieraj warzywa bogate w luteinę i zeaksantynę. Nie jest to trudne, bo jest ich całe bogactwo. Najwięcej karotenoidów zawierają:

·       jarmuż,

·       szpinak,

·       sałata,

·      brokuły,

·      dynia,

·       brukselka,

·       zielony groszek,

·      kukurydza, fasolka szparagowa,

·      marchew,

·      kapusta,

·       pomidory.

Jedząc warzywa bogate w luteinę i zeaksantynę, warto byś połączył je z olejem (wystarczy niewielka ilość, 3–5 g, czyli 1/2–1 łyżeczka w posiłku). Dlaczego? Karotenoidy rozpuszczają się w tłuszczu, więc jego dodatek zwiększa ich przyswajalność.

Jedz też często tłuste ryby morskie (łosoś, makrela, śledź, pstrąg tęczowy, sardynki, halibut), ponieważ są one głównym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3.

 

Jak jeść…

Jedząc warzywa bogate w luteinę i zeaksantynę, staraj się dobrze je gryźć, ponieważ im bardziej będą rozdrobnione, tym więcej ich przyswoi Twój organizm. Warto też stosować zasadę, że każdy posiłek powinien zawierać warzywa.

Poza powyższymi szczegółowymi wskazówkami stosuj dietę zgodną z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej oraz Zasadami Zdrowego Żywienia opracowanymi w Instytucie Żywności i Żywienia.

 

Więcej informacji o AMD

Do określenia zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem zwykle używa się angielskiego skrótu: AMD – od pierwszych liter nazwy choroby w tym języku

Age-related Macular Degeneration. Jest to schorzenie postępujące i przewlekłe; prowadzi do stopniowej utraty widzenia. Zwyrodnienie plamki żółtej i zaćma to choroby będące główną przyczyną utraty wzroku u osób powyżej 65. roku życia.

 

Inne nowości z kategorii Choroba a dieta: