Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Baza wiedzy
Wyszukiwarka

Artykuły

Jak jeść, aby poczuć sytość?

Jak jeść, aby poczuć sytość?

Sytość określa nam czas, w którym powinniśmy zakończyć spożywanie posiłku. Jest to przyjemne uczucie pełności, które towarzyszy nam po osiągnięciu nasycenia do pojawienia się uczucia głodu. Czas, w którym jesteśmy syci zależy od objętości i składu spożytego posiłku czy produktu.

Adaptogeny – czym są i czy warto je stosować?

Adaptogeny – czym są i czy warto je stosować?

Od starożytności ludzie poszukują naturalnych metod poprawy zdrowia i wydolności organizmu. W chińskiej tradycji ziołolecznictwa, takiej jak tradycyjna medycyna chińska (TCM) i ajurweda zidentyfikowano wiele roślin mających zdolność do przywracania równowagi w organizmie i wzmacniania jego naturalnych mechanizmów obronnych. Czy stosowanie takich substancji jest bezpieczne? Jakie są korzyści z ich stosowania?

Celiakia i dieta bezglutenowa – organizacja bezpiecznej kuchni

Celiakia i dieta bezglutenowa – organizacja bezpiecznej kuchni

Celiakia jest chorobą wymagającą rygorystycznej eliminacji glutenu. Zorganizowanie kuchni bezpiecznej dla osoby z celiakią ma umożliwić przygotowywanie posiłków całkowicie bezglutenowych. Usunięcie wszystkich produktów zawierających gluten jest najlepszym rozwiązaniem, często jednak niemożliwym ze względu na obecność w domu osób zdrowych, które gluten spożywają. Jak zatem przygotować swoją kuchnię, aby uniknąć zanieczyszczenia posiłków glutenem?

Dieta bezglutenowa- zalecenia żywieniowe

Dieta bezglutenowa- zalecenia żywieniowe

Dieta bezglutenowa zakłada eliminację glutenu, czyli mieszaniny białek roślinnych występujących w ziarnach zbóż, tj. pszenicy, jęczmieniu i życie. Gluten może występować w produktach przetworzonych, np. proszku do pieczenia lub wędlinach. Z tego powodu prawidłowe stosowanie diety bezglutenowej wymaga starannego czytania etykiet i składów produktów, w niektórych przypadkach również zmienionej organizacji kuchni.

Insulinooporność- zalecenia i jadłospis

Insulinooporność- zalecenia i jadłospis

Insulinooporność to stan zwiększonej oporności tkanek, a szczególnie wątroby, mięśni i tkanki tłuszczowej, na działanie insuliny, co prowadzi do podwyższonego jej stężenia we krwi. Wrażliwość tkanek na insulinę jest zależna od genów, sposobu żywienia, stopnia i rodzaju otyłości oraz poziomu aktywności fizycznej.

Tłuszcze – część 1. Czym są, dlaczego są potrzebne i gdzie je znaleźć

Tłuszcze – część 1. Czym są, dlaczego są potrzebne i gdzie je znaleźć

Tłuszcz to jeden z najbardziej kontrowersyjnych składników pokarmowych. Przez wielu spożywany w nadmiarze, przez innych skrzętnie eliminowany z diety. Jak zwykle bywa, skrajne rozwiązania niewiele mają wspólnego ze zdrowiem. Zarówno nadmiar, jak i eliminacja tłuszczu będą na wiele sposobów niekorzystne i mogą negatywnie odbić się na samopoczuciu i… smaku przygotowywanych potraw.

Poczucie winy i brak motywacji w redukcji masy ciała

Poczucie winy i brak motywacji w redukcji masy ciała

W powszechnie panującej opinii w temacie odchudzania pokutuje przekonanie, że w redukcji nadprogramowych kilogramów niezbędna jest odpowiednia motywacja. Równolegle z tym zostało przyjęte, że ograniczenie kalorii w duchu „MŻ”, czyli im mniej na talerzu, tym lepiej to przepis na sukces.

Dieta po resekcji żołądka

Dieta po resekcji żołądka

Nowotwory żołądka należą do grupy nowotworów górnego odcinka przewodu pokarmowego i charakteryzują się wysokim ryzykiem niedożywienia. Operacje w obrębie jamy brzusznej, w tym żołądka, skutkują dużymi zmianami metabolicznymi w organizmie człowieka.

Jak wspomóc zwiększenie masy ciała – suplementacja FSMP

Jak wspomóc zwiększenie masy ciała – suplementacja FSMP

Trudność ze zwiększeniem masy ciała może dotyczyć zarówno osób zdrowych, jak i chorych. Szczególnie niebezpieczna jest niezamierzona utrata masy ciała, która może wynikać z choroby lub być konsekwencją leczenia, a także gdy pomimo starań nie uzyskujemy efektu wzrostu masy ciała W takich przypadkach ważna jest ocena stanu odżywienia oraz konsultacja dietetyczna.

Jak zdrowo zwiększyć masę ciała?

Jak zdrowo zwiększyć masę ciała?

W populacji polskiej problem zbyt niskiej masy ciała nie jest tak powszechny, jak problem nadwagi i otyłości. Warto jednak wiedzieć, że zarówno niedobór, jak i nadmiar masy ciała może wiązać się z pewnymi zagrożeniami zdrowotnymi. Zbyt niska masa ciała jest stanem niekorzystnym dla zdrowia i wymaga wdrożenia odpowiedniego postępowania dietetycznego. Należy także zasięgnąć porady lekarskiej, a jeśli stan zdrowia psychicznego tego wymaga, skorzystać z pomocy psychologicznej. Z tego artykułu dowiesz się, jak zwiększyć masę ciała dzięki zastosowaniu prawidłowo zbilansowanej diety.

Dlaczego nie chudniesz na diecie? Cz. 2 Przyczyny psychiczne

Dlaczego nie chudniesz na diecie? Cz. 2 Przyczyny psychiczne

W obecnym dyskursie na temat redukcji masy ciała coraz więcej mówi się o emocjonalnym aspekcie odżywiania. Odchodzi się od myślenia o spożywaniu posiłków, jako czynności wyłącznie biologicznej – stąd chociażby rosnąca popularność psychodietetyków. Jakie są więc najczęstsze przyczyny porażki w procesie zmiany nawyków i w efekcie zmiany swojej masy ciała?

Dlaczego nie chudniesz na diecie? Cz.1. Najczęstsze przyczyny z perspektywy dietetyka

Dlaczego nie chudniesz na diecie? Cz.1. Najczęstsze przyczyny z perspektywy dietetyka

Postanawiasz zredukować masę ciała, więc przechodzisz na dietę, kupujesz karnet na siłownię i eliminujesz słodycze. Mijają kolejne dni, a waga wskazuje praktycznie taki sam wynik. Czujesz frustrację związaną z tym, że dotychczasowe wysiłki nie przynoszą oczekiwanego efektu, a poziom motywacji spada. Zastanawiasz się, w czym może tkwić problem? Jest to oczywiście bardzo złożona kwestia, zazwyczaj zależna od więcej niż jednego czynnika.

Spożycie napojów słodzonych przez osoby dorosłe

Spożycie napojów słodzonych przez osoby dorosłe

Wysokie spożycie cukrów prowadzi do rozwoju otyłości, próchnicy zębów oraz chorób niezakaźnych związanych z dietą. Dotyczy to zwłaszcza cukrów wolnych, zdefiniowanych przez WHO jako mono- i disacharydy dodawane do żywności w przetwórstwie, gastronomii bądź przez...

Niedokrwistość – zalecenia i jadłospis

Niedokrwistość – zalecenia i jadłospis

Niedokrwistość (anemia) to zmniejszenie stężenia hemoglobiny, hematokrytu i liczby erytrocytów we krwi. Może wynikać z niedoborów żelaza, witaminy B12, kwasu foliowego. Osobami narażonymi na niedobry żelaza i witaminy B12 są osoby stosujące nieodpowiednio zbilansowane diety, w tym wegańskie i wegetariańskie oraz osoby z zaburzeniami pracy przewodu pokarmowego. Do głównych objawów niedokrwistości należą osłabienie, problemy z koncentracją, szybka męczliwość, zawroty głowy, duszność, tachykardia, bladość skóry i błon śluzowych, łamliwość paznokci.

Rola żywienia w profilaktyce i leczeniu endometriozy

Rola żywienia w profilaktyce i leczeniu endometriozy

Endometrioza jest przewlekłą i nawracającą chorobą będącą przyczyną bólu miednicy oraz niepłodności. Odpowiedni sposób żywienia może prowadzić do zmniejszenia stanów zapalnych i opóźnienia nawrotów choroby. Nie powinien jednak zastępować leczenia, a jedynie je wspomagać.

E-book „Dieta w zaburzeniach lipidowych”

E-book „Dieta w zaburzeniach lipidowych”

Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym e-bookiem przygotowanym przez ekspertki z Zakładu Edukacji Żywieniowej dotyczącym diety w zaburzeniach lipidowych.

Zawartość izomerów trans kwasów tłuszczowych w preparatach do początkowego i preparatach do dalszego żywienia niemowląt na przestrzeni 10 lat

Zawartość izomerów trans kwasów tłuszczowych w preparatach do początkowego i preparatach do dalszego żywienia niemowląt na przestrzeni 10 lat

Mleko matki stanowi najlepszy pokarm dla niemowląt zapewniający prawidłowy wzrost
i rozwój, a dzięki unikalnemu składowi chroni również niedojrzały organizm dziecka przed chorobami bakteryjnymi i wirusowymi oraz alergiami. Światowa Organizacja Zdrowia (World Health Organization, WHO) zaleca wyłączne karmienie piersią do 6 miesiąca życia dziecka oraz utrzymanie karmienia piersią do końca 2 roku życia lub dłużej, przy stopniowym wprowadzaniu odpowiednich grup pokarmów uzupełniających w drugim półroczu życia dziecka.

Centrum Dietetyczne Online

Zapisz się na bezpłatne konsultacje online. Zapisz się na bezpłatne konsultacje online.

Przejdź na stronę CDO
Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Baza wiedzy