Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Rozpoczęcie nauki w szkole – pogorszenie żywienia dziecka?

Rozpoczęcie nauki w szkole – pogorszenie żywienia dziecka?

9 maja 2017     czas czytania < 1
Po rozpoczęciu nauki w szkole często dochodzi do pogorszenia sposobu odżywiania uczniów. Prawdopodobnie dlatego, że dzieci przebywają więcej czasu poza domem, stają się bardziej samodzielne. Kupują też żywność w sklepikach szkolnych, które oferują wiele niekorzystnych, z punktu widzenia prawidłowego żywienia, produktów.

Prawidłowe nawyki żywieniowe to także odpowiednie wybory produktów spożywczych. Dzieci w wieku szkolnym dokonują tych wyborów nie tylko w domu, pod kontrolą rodziców, ale także w szkole, na zajęciach pozalekcyjnych, na wycieczkach oraz w różnych innych sytuacjach, gdzie wybór określonych produktów zależy od nich samych. Takie wybory żywieniowe dokonywane są np. podczas zakupów w sklepiku szkolnym.

Uczniowie kupują słodycze

Z badań Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że większość uczniów kupuje cukierki, lizaki, żelki; następnie chipsy, napoje słodkie oraz batony. Wodę butelkowaną kupuje tylko 10% uczniów, kanapki – 4,9%, a owoce – 1%. W innym badaniu przeprowadzonym wśród uczniów z V i VI klas warszawskich szkół podstawowych wykazano, że aż 30% dziewczynek i 22% chłopców nie spożywało śniadań codziennie przed wyjściem do szkoły.

W związku z tym, że posiłki powinny być spożywane regularnie 4-5 razy dziennie, a przerwy pomiędzy nimi nie powinny być dłuższe niż 3-4 godziny, bardzo ważne jest, żeby dziecko jadło drugie śniadanie czy obiad w szkole. Musimy pamiętać, że uczeń przebywa w szkole kilka godzin, a czas ten wydłuża się w przypadku dojazdów do szkół.

Drugie śniadanie lub obiad w szkole

Uczniowie przebywający w szkole do 6 godzin powinni zjeść co najmniej jeden posiłek – drugie śniadanie lub ciepłe danie, natomiast przebywający ponad 6 godzin powinni spożyć w tym czasie dwa posiłki.

Przy zbyt długich przerwach pomiędzy posiłkami dochodzi do znacznego spadku poziomu glukozy w krwi, co wpływa na zmniejszenie wydolności fizycznej i umysłowej, obniżenie zdolności koncentracji czy rozdrażnienie.

Dowiedz się więcej: Drugie śniadanie w przedszkolu i szkole

Szkolny posiłek sprzyja nauce

Udowodniono, że dzieci spożywające posiłek w szkole lepiej wykonują niektóre zadania związane z koncentracją i pamięcią niż dzieci, które posiłku nie spożywają i osiągają lepsze wyniki w takich przedmiotach, jak geografia czy matematyka. Uczniowie, którzy nie jedzą w szkole, częściej mają problemy z nauką, zachowaniem i emocjami. Często skarżą się na bóle brzucha lub głowy, odczuwają osłabienie, rozdrażnienie, wykazują się gorszą koncentracją uwagi.

W szkołach, gdzie organizowane są przerwy, na których dzieci spożywają śniadania, obserwuje się wśród uczniów większe skupienie, aktywniejszy udział dzieci w lekcjach i lepsze wyniki w nauce.

0 komentarzy

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Rozpoczęcie nauki w szkole – pogorszenie żywienia dziecka?

To może Cię zainteresować