Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Jak szkoła może wpływać na upowszechnianie zdrowego stylu życia?

Jak szkoła może wpływać na upowszechnianie zdrowego stylu życia?

7 grudnia 2016     czas czytania < 1
Żywienie w szkole jest nieodłącznym elementem zapewniającym prawidłowy rozwój i zdrowie uczniów. Odgrywa również bardzo ważną rolę w prewencji chorób dietozależnych, na co wskazują badania ewaluacyjne prowadzonych za granicą programów prozdrowotnych.

Szwecja

Na przykład w ramach Sztokholmskiego Projektu Zapobiegania Otyłości w pięciu szkołach asortyment sklepików szkolnych zastąpiono produktami zalecanymi do spożycia w diecie dzieci: owocami, warzywami, sokami owocowymi, produktami mlecznymi oraz dokonano zmian w stołówkach szkolnych na bardziej prozdrowotne. W pięciu kolejnych szkołach (grupa kontrolna) sklepiki i stołówki pozostawiono bez zmian. Po czterech latach w placówkach poddanych zmianom zaobserwowano spadek z 22% do 16% nadwagi wśród młodzieży. W grupie kontrolnej zaś odsetek dzieci z nadwagą wzrósł z 18% do 21%.

Finlandia

Innym europejskim programem był North Karelia Project – działania interwencyjne podjęte na początku lat 70. XX w. w Karelii Północnej, a następnie w całej Finlandii, w celu zmniejszenia wysokiej umieralności z powodu chorób układu krążenia. Działania adresowane do dzieci obejmowały monitorowanie masy ciała, prowadzenie edukacji żywieniowej, ćwiczenia fizyczne, wydawanie w szkołach bezpłatnych posiłków oraz zakaz sprzedaży słodzonych napojów na terenie szkół. Obecnie Finlandia należy do krajów europejskich o najniższej częstości występowania nadwagi i otyłości wśród dzieci, a w ostatnich latach wzrost częstości występowania tych nieprawidłowości był tam znacznie mniejszy niż w innych krajach.

Niemcy

Kiel Obesity Prevention Study (KOPS) to program rozpoczęty w 1996 r., w Niemczech, w miejscowości Kiel. Do roku 2005 objęto nim prawie 10 tys. dzieci. Promocja zdrowia wśród uczniów i nauczycieli polega na edukacji żywieniowej, wprowadzaniu aktywnych przerw międzylekcyjnych. Edukacja na temat prozdrowotnych zachowań prowadzona jest również wśród rodzin, w których dzieci mają nadwagę lub otyłość, bądź są zagrożone rozwojem nadmiernej masy ciała. Po roku od rozpoczęcia działań interwencyjnych zaobserwowano ich wpływ na styl życia i stan odżywienia badanych. Średni przyrost tkanki tłuszczowej w ciągu roku dzieci z nadwagą ze szkół, gdzie były prowadzone badania, wynosił 0,4% w porównaniu do 3,6% u dzieci ze szkół z grupy kontrolnej.

0 komentarzy

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Jak szkoła może wpływać na upowszechnianie zdrowego stylu życia?

To może Cię zainteresować