Rola drugiego śniadania:
-
dostarcza organizmowi potrzebną energię i składniki pokarmowe;
-
wpływa na lepszą koncentrację, zapamiętywanie, zdolność uczenia, lepsze wyniki w nauce, rozwój intelektualny. Uczniowie, którzy nie jedzą drugiego śniadania, częściej skarżą się na bóle głowy, złe samopoczucie, rozdrażnienie i konflikty z rówieśnikami;
-
wpływa na wydolność i sprawność, siłę fizyczną, dobre samopoczucie;
-
kształtuje prawidłowe nawyki żywieniowe.
Zdrowe śniadanie dla ucznia
Najczęściej drugie śniadanie ucznia to gotowa kanapka. Ważne jest jednak odpowiednie jej urozmaicenie. Najlepiej, aby kanapka zawierała pieczywo razowe, a także do wyboru: ser, twaróg lub chudą wędlinę oraz warzywo (np. liść sałaty, cykorii, plasterki pomidora, ogórka, papryki). Do kanapki powinien być dołączony owoc sezonowy lub warzywo jako źródło witamin. Pokrojone owoce i warzywa, owoce suszone, sałatki, twarożki uczeń może łatwo zabrać ze sobą do szkoły w plastikowym pojemniku na żywność. Napojami uzupełniającymi drugie śniadanie są woda mineralna, herbatki owocowe, soki owocowe i warzywne oraz napoje mleczne.
Wspólne drugie śniadanie
Organizacja powszechnych śniadań szkolnych wymaga stworzenia przez szkołę własnej polityki w tym zakresie. Bardzo istotną kwestią jest spożywanie drugiego śniadania wspólnie z nauczycielem, który jest autorytetem dla dzieci. Jego przykład może pozytywnie wpłynąć na nawyki żywieniowe wychowanków.
Miejsce i czas
Miejsce i czas śniadań szkolnych powinno być określone dla każdej klasy. Odpowiednim miejscem dla spożycia drugiego śniadania jest po prostu sala lekcyjna lub stołówka szkolna. Dzieciom należy zapewnić także odpowiednio długą, minimum 15-minutową przerwę, w czasie której będą mogły zjeść posiłek w spokojnej, sprzyjającej atmosferze. Dzieci uczą się w ten sposób, że każdy posiłek jest ważny i należy go spożywać w spokoju, bez pośpiechu. Reguła spożywania w szkole podstawowej posiłków wspólnie z nauczycielem powinna dotyczyć nie tylko klas młodszych, lecz także klas starszych. Możliwość zjedzenia posiłku w sali powinni mieć również uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Organizacja dożywiania uczniów
Organizacja drugiego śniadania w szkole powinna uwzględniać fakt spożywania tego posiłku przez wszystkie dzieci, także te w trudnej sytuacji materialnej. Dzieci mające trudne warunki bytowe powinny być objęte systemem dożywiania zorganizowanym przez szkołę (www.mpips.gov.pl , www.men.gov.pl). Działania placówki w zakresie organizacji drugich śniadań mogą wesprzeć też programy: „Owoce w szkole” i „Szklanka mleka”.
Jak przekonać rodziców?
Bez czynnego udziału rodziców wysiłki szkoły w organizacji śniadań szkolnych nie mają szans powodzenia. Aby pozyskać rodziców, należy przekonać ich o korzyściach i konieczności spożywania przez dzieci śniadania w domu i drugiego śniadania w szkole. Często zdarza się, że rodzice dają dziecku do szkoły pieniądze na zakup żywności. Niestety, przy niewłaściwym asortymencie sklepiku szkolnego lub nieprawidłowych nawykach żywieniowych dziecka taka forma dostępności posiłku nie jest dobra. Może ona prowadzić do zakupu produktów niewartościowych, które nie spełniają założeń posiłku, jakim jest drugie śniadanie.