Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Żywienie w przedszkolu – najczęstsze błędy

Żywienie w przedszkolu – najczęstsze błędy

22 grudnia 2022     czas czytania 5 min
Planowanie żywienia zbiorowego w przedszkolu powinno opierać się na aktualnych rekomendacjach, normach żywienia oraz przepisach prawnych z zakresu żywienia dzieci. Czasami zdarza się, że jadłospis przedszkolny nie spełnia aktualnych rekomendacji i zaleceń. Obecnie do najczęściej popełnianego błędu żywieniowego w przedszkolach należy podawanie zbyt małych ilości: warzyw, mleka i przetworów mlecznych, potraw z nasion roślin strączkowych, produktów zbożowych pełnoziarnistych. Do częstych błędów zalicza się także nadmierne słodzenie i solenie potraw, nie zawsze wynikające z potrzeby technologicznej. Układając jadłospis w przedszkolu warto zwrócić uwagę na sezonowość produktów spożywczych, a także wymaganie odpowiedniej jakości potraw w przypadku korzystania z usług firm cateringowych.

Realizację żywienia zbiorowego w przedszkolach reguluje Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 26 lipca 2016 roku w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w  tych jednostkach (Dz.U. z 2016 r. poz. 1154). ​

Zgodnie z w/w rozporządzeniem środki spożywcze stosowane w placówce oświatowej muszą spełniać odpowiednie wymagania dla danej grupy wiekowej, wynikające z aktualnych norm żywienia dla populacji polskiej.  Rozporządzenie należy interpretować zawsze zgodnie z rekomendacjami i zasadami żywienia dzieci w wieku przedszkolnym.

Czasami zdarza się, że jadłospis przedszkolny nie spełnia aktualnych rekomendacji i zaleceń. Poniżej podane są praktyczne wskazówki, jak uniknąć najczęstszych błędów związanych z realizacją żywienia w placówce przedszkolnej.

Warzywa i owoce

Do częstych błędów w realizacji żywienia w przedszkolu należą: zbyt małe ilości warzyw i owoców, a także zbyt rzadkie podawanie warzyw i owoców sezonowych.

Warzywa i owoce są źródłem witamin, składników mineralnych, błonnika oraz substancji bioaktywnych. Według aktualnych rekomendacji dotyczących żywienia dzieci, warzywa i owoce powinny być podawane do każdego posiłku. Żywienie dzieci w przedszkolu powinno uwzględniać warzywa i owoce surowe, z uwagi na wyższą zawartość niektórych witamin, a także warzywa gotowane. Należy zadbać, aby w jadłospisie przedszkolnym znalazło się więcej warzyw niż owoców. Powinny być to przede wszystkim świeże produkty sezonowe, które zawierają najwięcej składników odżywczych. W okresie zimowym polecanym źródłem witaminy C są przede wszystkim: cytrusy, jarmuż, kapusta, brukselka, truskawki mrożone, porzeczki czarne mrożone. W okresie wczesnowiosennym warto sięgnąć po mrożonki, ponieważ ta forma przechowywania żywności powoduje najmniejsze straty witamin. Polecane są także kiszonki (kiszona kapusta i ogórki) oraz warzywa korzeniowe.

Praktyczne porady, jak włączać warzywa i owoce do jadłospisu przedszkolnego:

  • podawanie gotowych do spożycia warzyw jako dodatku do śniadań czy podwieczorków – dwa lub trzy rodzaje różnokolorowych warzyw;
  • serwowanie zup-kremów, koktajli owocowo-warzywnych – dobry sposób na „przemycenie warzyw”;
  • dodawanie warzyw do potraw mącznych – jako nadzienie lub posiekane/zmiksowane bezpośrednio do ciasta (np. szpinak, marchewka, pomidor);
  • dodawanie startych warzyw do dań mięsnych np. do pulpetów, potrawek;
  • dodawanie zmiksowanych warzyw jako zagęszczacz sosów, zup;
  • nadawanie potrawom z dodatkiem warzyw ciekawych i atrakcyjnych nazw np. koktajl siłacza, zupa wróżki Zdrówki.

Produkty zbożowe pełnoziarniste w przedszkolu

Kolejnym błędem w żywieniu dzieci w przedszkolach jest zbyt rzadkie podawanie produktów zbożowych pełnoziarnistych.

Produkty zbożowe są podstawowym źródłem energii. Zaleca się, aby każdy posiłek główny w przedszkolu, czyli śniadanie i obiad zwierał produkt zbożowy. Produkty zbożowe pełnoziarniste, w odróżnieniu od produktów zbożowych oczyszczonych, zawierają więcej cennych składników mineralnych, witamin oraz błonnika pokarmowego. Dlatego wskazane jest, aby przynajmniej jeden posiłek w ciągu dnia zawierał produkt zbożowy pełnoziarnisty (pieczywo razowe, grube kasze, makaron razowy, ryż brązowy).

Praktyczne porady, jak włączać produkty zbożowe pełnoziarniste do jadłospisu przedszkolnego:

  • uwzględnianie w posiłkach różnych rodzajów pieczywa, w tym pełnoziarnistego: razowego, grahama, żytniego;
  • stosowanie naturalnych płatków zbożowych (owsianych, żytnich, jęczmiennych, pszennych);
  • zastępowanie częściowo mąki pszennej mąką pełnoziarnistą w potrawach typu: naleśniki, kluski, pierogi, ciasta;
  • uwzględnianie różnych form podania kasz, ryżu np. zapiekanki, risotto, kotlety, placuszki, sałatki, budynie.

Mleko i przetwory mleczne

Mleko i produkty mleczne cechuje wysoka wartość odżywcza. Są one głównym źródłem wapnia, wysokowartościowego białka, witamin (A, D, B2 i B12). Zawierają też składniki mineralne (potas, fosfor, magnez, cynk). Ponadto fermentowane napoje mleczne takie jak: jogurt, kefir, mleko zsiadłe zawierają korzystne bakterie kwasu mlekowego. W żywieniu dzieci w przedszkolu należy codziennie uwzględnić minimum dwie porcje mleka lub przetworów mlecznych (sery, twarogi, jogurty, kefiry, maślanki). Przynajmniej jedną z porcji produktów mlecznych powinien stanowić napój mleczny fermentowany lub występować jako jego dodatek do potrawy (np. twarożek z dodatkiem jogurtu naturalnego).

Praktyczne porady, jak włączać produkty mleczne do jadłospisu przedszkolnego:

  • przygotowywanie posiłków z napojami mlecznymi fermentowanymi (kefir, jogurt, maślanka);
  • podawanie na śniadanie owsianki lub innych zup mlecznych z dodatkiem np. owoców;
  • uwzględnianie w jadłospisie koktajli z owocami na bazie mleka/jogurtu/kefiru/maślanki;
  • stosowanie produktów mlecznych (sery twarogowe, sery żółte) do past kanapkowych, nadzienia do naleśników, pierogów, kanapek.

Ryby

Ryby oprócz pełnowartościowego i łatwostrawnego białka zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, korzystnie wpływające m.in. na układ nerwowy i sercowo-naczyniowy dziecka. Dzieci w przedszkolu powinny otrzymać minimum jedną porcję ryby w tygodniu.

Praktyczne porady, jak włączać ryby do jadłospisu przedszkolnego:

  • podawanie ryby w formie gotowanej, pieczonej, a także w formie past do kanapek;
  • dbanie o estetyczne podanie potraw rybnych – stosowanie kolorowych dodatków, np. różnobarwnych warzyw, natki pietruszki czy ziół;
  • wskazane jest mielenie mięsa ryby ze względów bezpieczeństwa.

Nasiona roślin strączkowych

Nasiona roślin strączkowych są źródłem białka, witamin z grupy B, składników mineralnych oraz błonnika. Potrawy z nasion roślin strączkowych powinny stanowić alternatywę dla potraw mięsnych przynajmniej 1-2 razy w tygodniu. Częstym błędem w żywieniu przedszkolnym jest zbyt rzadkie ich serwowanie, wynikające często z przekonania, że potrawy te są ciężkostrawne.

Praktyczne porady, jak włączać nasiona roślin strączkowych do jadłospisu przedszkolnego:

  • podawanie potraw z nasion roślin strączkowych w urozmaiconych formach, np.: zupy tradycyjne i zupy-kremy, pasty kanapkowe, kotlety, placuszki, farsze, pasztety;
  • łączenie nasion roślin strączkowych z potrawami z innych produktów, np.: z kaszami, ryżem, warzywami – urozmaicenie pod względem smakowym;
  • ważna jest odpowiednia obróbka wstępna i kulinarna nasion roślin strączkowych – lepsza przyswajalność składników mineralnych, mniejsze działanie wzdymające;
  • stosowanie dodatku ziół i przypraw typu majeranek, koper, tymianek – poprawa smaku, aromatu, zmniejszenie właściwości wzdymających.

Zbyt dużo cukru

Napoje przygotowywane na miejscu zgodnie z wymaganiami w/w rozporządzenia Ministra Zdrowia nie mogą zawierać więcej niż 10 g cukrów (2 płaskie łyżeczki) w 250 ml. W praktyce jednak powinno się słodzić znacznie mniej. Należy pamiętać, że słodzone napoje dostarczają dużych ilości kalorii, które w nadmiarze sprzyjają nadmiernej masie ciała. Nadwaga, a zwłaszcza otyłość przyczynia się natomiast do chorób układu krążenia, zwiększa ryzyko nowotworów, chorób przewodu pokarmowego, a także sprzyja wadom postawy i zmniejszeniu sprawności fizycznej. Cukier i słodkie napoje prowadzą ponadto do rozwoju próchnicy. Dlatego ze względów zdrowotnych oraz w celu kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych powinno się unikać lub ograniczać dosładzanie potraw i napojów w przedszkolu.

Praktyczne porady, jak zmniejszyć ilość cukru w jadłospisie przedszkolnym:

  • podawanie wody zamiast dosładzanych napojów pomiędzy posiłkami;
  • ograniczenie dosładzania napojów i potraw – nawet jedna łyżeczka cukru na szklankę napoju nada mu smak słodki;
  • stosowanie zamienników słodyczy czyli owoców świeżych i suszonych;
  • zamiast tradycyjnych słodyczy typu batoniki, ciasteczka – przygotowywanie korzystniejszych wersji np. ciasto marchewkowe, babeczki szpinakowe, piernik z pomidorów, budyń jaglany z owocami.

Zbyt dużo soli

W żywieniu przedszkolnym powinno się ograniczać sól zarówno ze względów zdrowotnych, jak i kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych.

Praktyczne porady, jak zmniejszyć ilość soli w jadłospisie przedszkolnym:

  • stosowanie żywności o niskiej zawartości soli, ograniczając użycie produktów przetworzonych, która może zawierać duże ilości soli, np.: produkty wędzone, konserwy, wędliny, sery podpuszczkowe, gotowe sosy, słone przekąski;
  • ograniczanie dodatku soli w trakcie przygotowywania potraw i posiłków, np.: rezygnacja z dodawania soli do gotowania ziemniaków, kasz, ryżu, makaronu, które z reguły podawane są z dodatkami doprawionymi już solą;
  • stosowanie przypraw ziołowych, korzennych.

Catering w przedszkolu

Posiłki dostarczane przez firmy cateringowe muszą spełniać takie same warunki i rekomendacje jak posiłki przygotowywane na miejscu. Dyrektor placówki ma prawo wymagać od firmy dostarczającej posiłki, potraw zgodnych z obowiązująca legislacją i rekomendacjami. Przy wyborze dostawcy należy brać pod uwagę: doświadczenie, wyposażenie, spełnienie kryteriów w zakresie wymogów sanitarno-higienicznych, wdrożenie systemu HACCP, jadłospisy, kwalifikacje personelu oraz inne czynniki, które mogą mieć wpływ na bezpieczne żywienie dzieci w przedszkolu.

Dobre praktyki przy realizacji żywienia w przedszkolu:

  • urozmaicenie w doborze produktów i potraw oraz stosowanych technikach kulinarnych;
  • planowanie jadłospisu w okresie dekadowym;
  • zadbanie o estetykę podawanych potraw;
  • zadbanie o odpowiednie warunki i miłą atmosferę podczas spożywania posiłków;
  • stosowanie sezonowych produktów;
  • stosowanie tzw. szwedzkiego stołu, dzieci chętniej zjedzą to co same wybiorą;
  • organizacja warsztatów kulinarnych, podczas których dzieci mogą same przygotować proste potrawy np. sałatki owocowe, kolorowe kanapki, ciasta z warzyw;
  • współpraca z rodzicami w zakresie żywienia, informowanie rodziców o tym, jak wygląda żywienie w placówce, na bazie jakich rekomendacji odbywa się żywienie, pokazanie zalet jedzenia w grupie, zapoznanie rodzica z jadłospisem, edukacja rodzica w zakresie zasad prawidłowego żywienia.

Piśmiennictwo:

  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz.U. z 2016 r. poz. 1154).
  • Wolnicka K.: Talerz zdrowego żywienia.. [online]. [Dostęp: 20.12.2022]. Dostępny w: https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/talerz-zdrowego-zywienia,
  • Szajewska H., Horvath A.: Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2017.

0 komentarzy

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Żywienie w przedszkolu – najczęstsze błędy

To może Cię zainteresować