Dział

Zasady zdrowego żywienia

Jak zapobiegać przyrostowi masy ciała w dobie pandemii COVID-19?

Jak zapobiegać przyrostowi masy ciała w dobie pandemii COVID-19?

Nadmierna masa ciała stanowi w Polsce jeden z głównych problemów zdrowotnych odpowiadając w konsekwencji za utratę 12,4% lat przeżytych w zdrowiu (DALY).

Jak dowodzą badania z ostatnich miesięcy nie jest ona również obojętna w przebiegu COVID-19. Nadmiernie nagromadzona tkanka tłuszczowa odpowiada za nieprawidłowe wydzielanie czynników prozapalnych co zwiększa m.in. stan zapalny organizmu i upośledza pracę układu odpornościowego.

czytaj dalej
Dieta roślinna – od czego zacząć, na co zwrócić uwagę przy kompozycji diety?

Dieta roślinna – od czego zacząć, na co zwrócić uwagę przy kompozycji diety?

Dieta roślinna w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularna. Założenia diety to eliminacja wszystkich produktów odzwierzęcych, w tym mięsa, ryb i owoców morza, nabiału, jaj
i tłuszczów zwierzęcych. Stosowanie zbilansowanej diety roślinnej może nieść za sobą korzyści dla zdrowia. Jednak aby tak się stało, należy zwrócić szczególną uwagę na składniki odżywcze, które mogą być dostarczane w niewystarczającej ilości: żelazo, witamina B12, wapń, jod, witamina D oraz kwasy omega-3.

czytaj dalej
Zdrowe lody na lato

Zdrowe lody na lato

Lody to obok soczystych owoców i dojrzałych warzyw  –  jeden z głównych żywieniowych synonimów lata. Różnorodność zarówno sezonowych jak i lokalnych produktów roślinnych, które możemy wykorzystać do zdrowych letnich deserów, pozwala o tej porze roku cieszyć się pełnią smaku, zapachu, koloru ale także, co jest istotne z dietetycznego punktu widzenia –  ich wysoką wartością odżywczą.

czytaj dalej
Witamina D a COVID-19. Aktualny stan wiedzy

Witamina D a COVID-19. Aktualny stan wiedzy

W dobie pandemii koronawirusa – SARS-CoV-2 (Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus type 2) i dużej zachorowalności na COVID-19 (CoronaVirus Disease – 2019) poszukuje się czynników, w tym dietetycznych, które mogą wspierać funkcje odpornościowe organizmu. Jednym z takich składników, określanych w języku angielskim jako „immuno-nutrients” jest witamina D, budząca powszechne zainteresowanie od wielu lat, a tym bardziej obecnie.

czytaj dalej
Nadmierne spożycie soli, cukru i tłuszczu zagraża zdrowiu

Nadmierne spożycie soli, cukru i tłuszczu zagraża zdrowiu

Nieprawidłowe żywienie polegające na nadmiernym spożyciu kalorii i/lub nieprawidłowym składzie diety zwiększa ryzyko przewlekłych chorób niezakaźnych, w tym głównie otyłości, chorób układu krążenia, cukrzycy i nowotworów. Do składników diety, które spożywane w nadmiarze w dużym stopniu przyczyniają się do występowania tych chorób zaliczany jest tłuszcz, cukier i sól.

czytaj dalej
Co oznacza „dobry stan odżywienia”?

Co oznacza „dobry stan odżywienia”?

Stan odżywienia, to końcowy efekt wszystkiego co spożywamy i w jaki sposób nasz organizm wykorzystuje około 70 składników odżywczych, zawartych w produktach spożywczych. Oprócz energii, składników mineralnych i witamin, żywność może zawierać wiele innych nieodżywczych a biologicznie aktywnych składników oraz czego się wystrzegamy, składników antyodżywczych lub wręcz szkodliwych dla zdrowia. Wszystkie wymienione a zawarte w żywności składniki mogą wywoływać w organizmie człowieka zarówno pozytywne jak i negatywne skutki. Sprawia to, że ostateczny wynik w postaci stanu odżywienia organizmu człowieka i jego ocena nie jest sprawą prostą.

czytaj dalej
Normy żywienia 2020

Normy żywienia 2020

Eksperci Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny znowelizowali normy żywienia dla populacji Polski. Prace związane z nowelizacją norm realizowane były w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020. Zachęcamy do zapoznania się z tą publikacją i sprawdzenia jakie jest, według najnowszej wiedzy, zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze oraz od czego zależy.

czytaj dalej
Dieta wegetariańska i wegańska – gdzie szukać składników niedoborowych

Dieta wegetariańska i wegańska – gdzie szukać składników niedoborowych

Diety roślinne zyskują w ostatnim czasie w Polsce coraz większą popularność, a ich pozytywny wpływ na zdrowie jest niezaprzeczalny. Należy jednak pamiętać, aby przygotowując posiłki bazujące na produktach roślinnych zwrócić uwagę na odpowiednią podaż składników odżywczych w całodziennej diecie.

czytaj dalej