Dział

Co kryje etykieta

W sekcji znajdziesz informacje o tym, jak …

Izomery trans kwasów tłuszczowych w ciastkach z cukierni sieciowych. Nowe dane w Bazie zawartości izomerów trans kwasów tłuszczowych w żywności (e-Baza)

Izomery trans kwasów tłuszczowych w ciastkach z cukierni sieciowych. Nowe dane w Bazie zawartości izomerów trans kwasów tłuszczowych w żywności (e-Baza)

Słodycze, a przede wszystkim wyroby ciastkarskie cieszą się dużą popularnością wśród konsumentów różnych grup wiekowych. Pomimo stosunkowo dużej zawartości tłuszczu
i cukrów prostych (Tabele składu i wartości odżywczej żywności, 2020 r.) wyroby te są bardzo popularne wśród Polaków. Poziom ich spożycia wynosi przeciętnie 0,79 kg/osobę/miesiąc (Budżety gospodarstw domowych w 2020 r.). Warto zauważyć również, że według badania ARC Rynek i Opinia (2021 r.) niemal jedna czwarta respondentów, z całej oferty gastronomicznej wskazała cukiernie i kawiarnie, jako najczęściej odwiedzane miejsca.

czytaj dalej
Słodzone napoje bezalkoholowe – „opłata cukrowa”

Słodzone napoje bezalkoholowe – „opłata cukrowa”

Nadmierne spożycie słodkich napojów bezalkoholowych, jak wskazują wyniki wielu badań, mogą zwiększać ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości. Jedna szklanka (200 ml) napoju słodzonego cukrem lub syropem glukozowo-fruktozowym zawiera od 14 do 26 g cukru, co odpowiada 3 do ponad 5 łyżeczkom tego składnika. W 2021 r. wprowadzono „opłatę cukrową” od napojów bezalkoholowych Działanie to ma spowodować spadek spożycia tych produktów a w perspektywie długofalowej wpłynąć na poprawę zdrowia społeczeństwa.

czytaj dalej
Co nowego w e-Bazie zawartości izomerów trans kwasów tłuszczowych w żywności?

Co nowego w e-Bazie zawartości izomerów trans kwasów tłuszczowych w żywności?

Elektroniczna Baza danych dotyczących izomerów trans w środkach spożywczych (e-Baza) została utworzona w 2017r. w ramach zadania 3.1.7. pn. „Badanie zawartości izomerów trans kwasów tłuszczowych w żywności w 2017 r. i prowadzenie bazy danych dotyczących izomerów trans w środkach spożywczych w latach 2017 – 2020” Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.

czytaj dalej
Innowacyjny sposób etykietowania produktów

Innowacyjny sposób etykietowania produktów

Etykiety są ważną pomocą dla konsumentów, ponieważ pomagają w szybki sposób uzyskać informacje o produkcie lub procesie produkcyjnym. Ponadto odgrywają istotną rolę w wyborze produktu przez konsumenta. Konsument mając możliwość wyboru spośród różnych marek, zazwyczaj wybierze opakowanie, które przyciągnie jego uwagę. Dlatego producenci dokładają wszelkich starań, by opakowanie ich produktu było atrakcyjne i zwracało uwagę konsumentów.

czytaj dalej
Świadomość konsumenta w świetle raportu EFSA

Świadomość konsumenta w świetle raportu EFSA

Dobór i zakup odpowiednich produktów w diecie jest jednym z ważnych elementów zdrowego stylu życia. Konsument, dzięki informacjom zawartych na etykiecie, może w sposób świadomy i odpowiedzialny komponować swoją dietę. Musi jednak wiedzieć na co powinien zwrócić szczególną uwagę i jak interpretować te informacje. Edukacja w zakresie czytania etykiet przyczynia się do wzrostu świadomości konsumentów i wyboru produktów o wyższej jakości zdrowotnej, a tym samym mobilizuje producentów do produkcji żywności prozdrowotnej.

czytaj dalej
Żywność w świetle etykiet okiem konsumenta

Żywność w świetle etykiet okiem konsumenta

Każdy jednostkowy produkt spożywczy staje się składową całościowej diety, dlatego zmiana sposobu żywienia powinna zaczynać się od jego świadomego wyboru. Aby umożliwić konsumentowi charakterystykę produktu pod względem żywieniowym regulacje prawne narzucają zamieszczanie na etykietach coraz bardziej szczegółowych informacji.

czytaj dalej