Spożywanie mleka i przetworów mlecznych ze względu na ich skład odgrywa ważną rolę w zachowaniu pełnego zdrowia oraz utrzymaniu dobrej kondycji Twojego dziecka. Bogactwo ukryte w mleku to…  

Białko

Pełnowartościowe białko mleka odpowiada za prawidłową budowę i wzrost wszystkich tkanek organizmu. Białko mleka zawiera aminokwasy egzogenne, czyli takie, których organizm ludzki nie potrafi sam wytwarzać. Dzięki obecności białek, jak immunoglobuliny, lizozym i laktoferyna, mleko wzmacnia naturalną odporność organizmu. Natomiast kazeina, główne białko mleka, jest dla organizmu źródłem związanego z nią wapnia i fosforu.

Wapń i pozostałe składniki mineralne

Jest to pierwiastek niezbędny do budowy układu kostnego i zębów. Dzięki odpowiedniej podaży wapnia z dietą dziecięce kości stają się odporniejsze na wszelkie pęknięcia i złamania. W żadnej innej grupie produktów wapń nie występuje w tak dużej i dobrze przyswajalnej formie, jak w mleku i produktach mlecznych.

W mleku i jego przetworach znajduje się także fosfor, potas, magnez, mangan, cynk i żelazo. Wymienione składniki mineralne warunkują prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmów dzieci.

Czy wiesz, że…

  • Około 1 litr mleka (4 szklanki) pokrywa całkowicie dzienne zapotrzebowanie starszych dzieci i młodzieży na wapń. Jednak nie trzeba podawać dziecku jedynie mleka. Najlepiej jest wprowadzić do jadłospisu różne produkty mleczne, np. porcja mleka + porcja jogurtu lub maślanki lub kefiru + porcja sera twarogowego + porcja sera żółtego.

  • 1 porcja produktów mlecznych to 1 szklanka mleka, jogurtu, kefiru czy maślanki, 100 gram sera białego, 2 plasterki sera żółtego, opakowanie twarożku homogenizowanego, granulowanego.

Witaminy

W mleku i przetworach mlecznych są witaminy z grupy B (głównie witamina B2) oraz rozpuszczalne w tłuszczach witaminy A, E i D, które odpowiadają za regulację wielu ważnych procesów w organizmie. Witamina D pobudza wchłanianie wapnia, a także zapobiega nadmiernemu wydalaniu tego pierwiastka z organizmu. Wpływa na odpowiednią gęstość, kształtowanie się kości i zębów oraz zapobiega krzywicy.

Cukier i tłuszcz mleczny

Mleko swój słodkawy smak zawdzięcza laktozie, która dodatkowo dostarcza organizmowi energii i ułatwia wchłanianie wapnia. Mleko zawiera również łatwostrawny tłuszcz. Najlepiej dla dziecka wybierać mleko o zawartości tłuszczu do 2%.

Pamiętaj!

Dieta Twojego dziecka powinna uwzględniać mleko (i przetwory mleczne), dla rozwijającego się organizmu mleko jest bowiem produktem niezbędnym ze względu na swoją wysoką wartość odżywczą!

Dobre rady

  • Robiąc zakupy, jak najczęściej sięgaj po jogurty naturalne – można do nich dodać ulubione owoce, orzechy i ziarna, unikasz wtedy cukru, substancji słodzących i barwników.

  • Pamiętaj też o  sprawdzeniu daty ważności mleka lub wybranego produktu mlecznego, ponieważ produkty te szybko się psują.

  • Mleko, jogurt i maślanka stanowią doskonałą bazę do własnoręcznie przyrządzanych koktajli owocowych.

  • Mleko i produkty mleczne można również podawać w postaci kakao, budyniu, twarożków z dodatkiem owoców lub jako dodatek do różnych potraw, np. naleśników lub pierogów.

Inne nowości z kategorii Dzieci i młodzież:

Zapisz się do naszego newslettera

Get updates direct to your inbox.

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).