Woda to jeden z najbardziej rozpowszechnionych związków chemicznych na Ziemi: jest podstawą życia naszej planety. Dorosły człowiek może przeżyć bez jedzenia ponad miesiąc, ale bez wody (zależnie od tempa jej utraty) czas ten skraca się do maksymalnie kilku dni. Zapotrzebowanie na wodę, zaraz po zapotrzebowaniu na tlen, to warunek naszego życia. Dlatego aby żyć, musimy pić!

Woda to główny składnik naszego ciała. Jej ilość w organizmie waha się w granicach 45–75% jego masy i zależy od płci, budowy ciała, ale przede wszystkim od wieku. Z upływem lat nie tylko zmniejsza się poziom wody w naszym organizmie, lecz także zmieniają się jej proporcje w niektórych tkankach, np. spada jej udział w skórze, co powoduje, że staje się ona mało elastyczna i pozbawiona sprężystości. Tym istotniejsza jest dbałość o picie dużych ilości wody, w miarę jak przybywa nam lat.

Ilość wody w naszym organizmie powinna utrzymywać się na stałym poziomie – czyli ile wody przyjmujemy, to tyle jej wydalamy (bilans zerowy). Dodatni bilans wody obserwujemy tylko w okresie ciąży i w czasie wzrostu.

Bilans zerowy wody w organizmie

Źródła wody
dla naszego organizmu

Ilość

Drogi wydalania wody z naszego organizmu

Ilość

cm3

%

cm3

%

Produkty spożywcze stałe

1000

35,7

Mocz (nerki)

1500

53,6

Napoje

1500

53,6

Płuca

550

19,6

Procesy metaboliczne

300

10,7

Skóra

600

21,4

 

 

 

Wydalanie (kał)

150

5,4

RAZEM

2800

100

RAZEM

2800

100

 

Odczuwana chęć wypicia wody to pragnienie, a jego intensywność wynika z tego, jak bardzo musimy uzupełniać straty wody powstałe w wyniku oddawania moczu i kału, pocenia się czy wydalania pary wodnej przez płuca. W codziennym piciu wody ważną rolę pełnią czynniki związane z naszym zdrowiem, umysłem i sytuacją społeczną (link do art. Jakie płyny powinien wybierać senior). Jeżeli któryś z tych elementów wpłynie na to, że starty wody nie zostaną wystarczająco wyrównane, mogą wystąpić takie objawy, jak: utrata apetytu, zmniejszenie sprawności fizycznej, bezsenność. 

Inne nowości z kategorii ABC Żywienia: