Dział

Fakty i mity

Fakty i mity dotyczące diety wegańskiej

Fakty i mity dotyczące diety wegańskiej

Dieta wegańska opiera się na wykluczeniu wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego i na przestrzeni ostatnich lat zyskuje na popularności. Coraz więcej osób staje się weganami z różnych powodów: ekologicznych, etycznych, filozoficznych, zdrowotnych czy ekonomicznych. Pomimo zauważalnego wzrostu liczby osób, które przechodzą na dietę wegańską, wciąż wokół niej istnieje wiele mitów i kontrowersji.

czytaj dalej
Wino czerwone – wpływ na zdrowie

Wino czerwone – wpływ na zdrowie

Wino jest popularnym napojem alkoholowym spożywanym od setek lat. Spożywanie czerwonego wina wiąże się z korzystnym wpływem na zdrowie, w tym mniejszym ryzykiem choroby wieńcowej, co zostało wykazane w badaniach epidemiologicznych. Jednakże nawet umiarkowane spożywanie alkoholu nie zawsze służy naszemu zdrowiu, na co również mamy dowody z badań naukowych.

czytaj dalej
Ile dodatków pobieramy z żywnością?

Ile dodatków pobieramy z żywnością?

Z pewnością każdy z nas zadał sobie choć raz pytanie: czy dodatki do żywności, często kojarzone z oznakowaniem literą „E” na etykietach są bezpieczne dla zdrowia i czy związki te są poddawane kontroli? Odpowiedź jest jednoznaczna: taka kontrola jest prowadzona odkąd substancje dodatkowe zaczęły być powszechnie stosowane w przemysłowej produkcji żywności.

czytaj dalej
Czy długość snu ma związek z otyłością i większą śmiertelnością?

Czy długość snu ma związek z otyłością i większą śmiertelnością?

Sen odgrywa bardzo ważną rolę w utrzymaniu prawidłowego stanu zdrowia. Okazuje się, że nieodpowiednia jakość i długość snu może zwiększać ryzyko otyłości i wielu innych chorób cywilizacyjnych! Zatem jak powinniśmy dbać o jakość i długość naszego snu? Jaka jest optymalna długość snu w kontekście utrzymania prawidłowej masy ciała?

czytaj dalej
Dieta Polaków a zalecenia – za tłusto, za słono, za słodko

Dieta Polaków a zalecenia – za tłusto, za słono, za słodko

Nieprawidłowy sposób żywienia bezpośrednio przekłada się na ryzyko chorób dietozależnych. W dietach Polaków nadal obserwuje się zbyt duże ilości cukru, soli, mniejsze ogólne spożycie tłuszczu, ale nadal zbyt duże ilości tłuszczu pochodzenia zwierzęcego. Za dużo, to znaczy ile i z jakich źródeł w diecie zjadamy sól, cukier i tłuszcz?

czytaj dalej
Mleko pasteryzowane czy UHT?

Mleko pasteryzowane czy UHT?

Bogata wartość odżywcza mleka sprawia, że jest ono również dobrą pożywką dla niepożądanych mikroorganizmów. Wprawdzie w gruczołach mlecznych krów,  kóz czy innych ssaków mleko jest jałowe, lecz w trakcie udoju lub wkrótce po nim mleko może się zanieczyścić. Szczególnie groźne mogą być bakterie chorobotwórcze wywołujące choroby zakaźne: np. salmonellozy, dur brzuszny, gruźlicę.

czytaj dalej
Masło klarowane – co warto wiedzieć?

Masło klarowane – co warto wiedzieć?

Aktualne zalecenia żywieniowe rekomendują ograniczanie spożycia tłuszczu do nie więcej niż 30% energii z diety. Zalecane jest również zastępowanie tłuszczów zwierzęcych tłuszczami/olejami roślinnymi, z wyłączeniem olejów tropikalnych (palmowego i kokosowego). Masło klarowane jest tłuszczem mlecznym (zwierzęcym), ale jest często postrzegane jako zdrowsze niż tradycyjne. Czy tak jest rzeczywiście i czym różni się masło klarowane od masła tradycyjnego?

czytaj dalej