Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Jak producent żywności może zachęcić konsumenta do czytania etykiet?

Jak producent żywności może zachęcić konsumenta do czytania etykiet?

13 stycznia 2017     czas czytania < 1
Szeroki asortyment dostępnych na rynku produktów spożywczych może przysparzać  konsumentom problemów z ich wyborem. Aby przeciętny konsument mógł podjąć świadomie decyzję w trakcie zakupów, powinien otrzymać stosowną informację o produkcie. Dlatego etykieta na opakowaniu jest tak ważna. Dzięki niej producent przekazuje informację o danym wyrobie, w tym: nazwę, wykaz składników, wartość odżywczą i inne. Ta swoista komunikacja jest cenna dla obu stron. Konsument zapoznając się z informacją na etykiecie, ma możliwość wyboru produktu, który mu najbardziej odpowiada.

Obserwując rynek produktów spożywczych, można zauważyć, że przednia strona opakowania najczęściej podaje nazwę produktu w atrakcyjnej szacie graficznej. Strona tylna zazwyczaj zawiera informacje o wykazie składników, wartości odżywczej produktu oraz dane dotyczące producenta. Jeżeli producent chce, aby konsument przeczytał informację żywieniową, powinien zachęcać do odwrócenia opakowania produktu. Dlatego na tylnej stronie wytwórca często umieszcza datę ważności produktu, gdyż konsumenci często szukają tej informacji. Producenci stosują też znaki w postaci strzałki z napisem
„ sprawdź, co jesz”, „czy wiesz, co jesz ?”, „zobacz, co jesz ”. Może to zachęcić konsumenta do zwrócenia uwagi na produkt oraz na informację o składzie czy wartości odżywczej.

Niektórzy producenci umieszczają już na przedniej stronie opakowania informację żywieniową np. o wartości energetycznej produktu lub inne oświadczenia żywieniowe czy zdrowotne.

W celu przeciwdziałania niekorzystnym trendom rozwoju chorób dietozależnych przemysł spożywczy oraz sieci handlowe podjęły działania na rzecz zmniejszenia w produktach spożywczych zawartości:

  • tłuszczu, w tym kwasów tłuszczowych nasyconych, izomerów trans kwasów tłuszczowych,
  • cukrów,
  • soli

oraz zwiększenia zawartości:

  • błonnika,
  • witamin,
  • składników mineralnych.

Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne są regulowane z podaniem kryteriów w przepisach (rozporządzenie WE nr 1924/2006 ze zm.). Więcej informacji o oświadczeniach żywieniowych i zdrowotnych można znaleźć w artykule pt. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne

Na opakowaniu żywności producenci coraz częściej umieszczają też dodatkową informację o wartości energetycznej i zawartości składników odżywczych w przeliczeniu na porcję. Chcą w ten sposób przekazać konsumentowi informację żywieniową w bardziej zrozumiałej formie niż w przeliczeniu na 100 g produktu. Może to ułatwić konsumentowi stosowanie zaleceń żywieniowych i prawidłowe komponowanie codziennej diety.

Wypracowanie dobrych nawyków żywieniowych, w tym świadomego wyboru produktów spożywczych w czasie zakupów, winno zaczynać się już od najmłodszych lat. Stosując atrakcyjne znaki graficzne, producent może zachęcić nawet najmłodszego konsumenta do zainteresowania się wartością odżywczą produktu.

0 komentarzy

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej | Jak producent żywności może zachęcić konsumenta do czytania etykiet?

To może Cię zainteresować