Pełnowartościowy obiad

utworzone przez

Obiad – wiadomo, że trzeba go zjeść! To bardzo ważny posiłek, który w ciągu codziennego natłoku zajęć pozwala „naładować baterie”. Dostarcza wielu ważnych składników odżywczych, w tym energii do działania, więc – jeśli nie chcesz w ciągu dnia czuć się coraz bardziej zmęczony i opadać z sił – jedz pełnowartościowy obiad!

Co to oznacza?

Pełnowartościowy obiad powinien składać się z:

  • warzyw i/lub owoców, dostarczających wielu witamin i składników mineralnych odpowiedzialnych  m.in. za prawidłową pracę mózgu, odporność i siłę fizyczną, ale też psychiczną, czyli odporność na stres,
  • węglowodanów złożonych pochodzących z pełnoziarnistych produktów zbożowych,typu: kasze (gryczana, jaglana, jęczmienna, owsiana), ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty,
  • produktów tzw. białkowych, czyli mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych.

W obiedzie może też znaleźć się produkt mleczny, np. jogurt, i dodatek tłuszczu – olej (rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek) lub orzechy, pestki dyni czy słonecznika.

Zrobienie obiadu i pamiętanie o podanych zasadach naprawdę nie jest trudne. Wymyślanie połączeń smakowych i kolorowych to bardzo fajna zabawa! Spróbuj sam, lub pomagaj w domu przy przyrządzaniu obiadu. Odkryj w sobie twórczego szefa kuchni!

A teraz trochę praktyki – co przyrządzić na obiad…

  • Zupa krem z cukinii, drugie danie – kasza, np. jęczmienna pęczak, filet kurczaka w ziołach, pieczony lub grillowany na patelni bez tłuszczu, surówka, np. jarmuż, kapusta pekińska, papryka, rzodkiewka, orzechy, jogurt naturalny
  • Zupa – krem z buraków, drugie danie – filet z dorsza w pomidorowym pesto (suszone pomidory, oliwa z oliwek, bazylia, pestki słonecznika), ryż brązowy, surówka – marchew, biała rzepa, rodzynki, jogurt naturalny
  • Zupa – warzywna np. z fasolką szparagową, kalafiorem,  marchwią, drugie danie – gotowane ziemniaki, pieczone polędwiczki wieprzowe, sos – jogurt, starty ogórek, czosnek, surówka – jabłko, cykoria, szczypiorek, oliwa z oliwek, orzechy włoskie
  • Zupa szczawiowa z jajkiem, drugie dane – makaron np. rurki, sos – soczewica czerwona, pomidory, natka pietruszki, przyprawy
  • Zupa – krem z pomidorów, drugie danie – burgery z kurczaka i kaszy jaglanej, ryż brązowy, surówka – pomidory, sałata, szczypiorek,  oliwa z oliwek
  • Makaron razowy spaghetti z różyczkami brokułu, kawałkami papryki,  kawałkami gotowanego na parze łososia, suszonymi pomidorami, oliwą i pestkami dyni
  • Kasza np. gryczana z kawałkami indyka z warzywami i np. fasolką szparagową, marchewką, groszkiem, surówka – sałata, pomidory, jogurt naturalny
  • Zupa meksykańska – pomidory, kukurydza, fasola, cebula czerwona, papryka, kawałki kurczaka, przyprawy np. kurkuma, bazylia, kolendra

Inne nowości z kategorii Dzieci i młodzież: