Suplementy diety – moda czy konieczność?

Statystyki sprzedażowe pokazują, że coraz chętniej sięgamy po suplementy diety. Jak pokazują badania rynku w 2015 r. wydaliśmy na nie ok. 3,5 mld zł (wg raportu PMR), a w 2020 r. na zakup suplementów przeznaczymy ok. 5 miliardów zł. Czy rzeczywiście powinniśmy stosować suplementy diety w takich ilościach?  

Co to jest suplement diety?

Suplementy diety to środki spożywcze, których celem jest uzupełnienie codziennej diety. Mogą być one skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych lub innych substancji wykazujących wartość odżywczą czy wywołujących określony efekt fizjologiczny.

Suplementy diety sprzedawane są w formie umożliwiającej dawkowanie – najczęściej są to kapsułki, tabletki, drażetki, saszetki z proszkiem, ampułki z płynem, butelki z kroplomierzem lub inne postaci płynów czy proszków przeznaczonych do spożywania w małych odmierzonych ilościach jednostkowych.

 

Składniki suplementów diety

Istnieje wiele substancji, które mogą występować w suplementach diety. Największą grupę stanowią produkty witaminowo-mineralne. Często składnikami suplementów diety są również aminokwasy, kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy, luteina, probiotyki i prebiotyki oraz produkty pochodzenia roślinnego.

Suplementy diety mogą stanowić jeden ze sposobów racjonalizacji żywienia, w szczególności zaś wykorzystywany do zwalczania niedoborów witamin i składników mineralnych.

Należy jednak podkreślić, że suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut zróżnicowanej diety.

Sposób znakowania, prezentacja i reklama suplementów diety nie mogą przypisywać tym produktom właściwości zapobiegania, leczenia lub wyleczenia chorób człowieka, ani sugerować takich właściwości.

 

Kiedy stosować suplementy diety?

Na podstawie obecnego stanu wiedzy można rozważyć przyjmowanie suplementów diety przez:

  • osoby dorosłe spożywające diety niskoenergetyczne;
  • osoby starsze i osoby stosujące diety z ograniczeniami bądź wyłączeniem z diety niektórych składników pokarmowych;
  • kobiety po menopauzie (przy niedoborze wapnia i witaminy D);
  • kobiety ciężarne – zaleca im się suplementację diety w kwas foliowy, żelazo i jod oraz w uzasadnionych przypadkach inne witaminy i składniki mineralne. Ponadto u kobiet spożywających np. małe ilości ryb zaleca się suplementację diety w kwas dokozaheksaenowy – DHA.

 

Witamina D dla wszystkich

Warto także zaznaczyć, że w 2013 r. opublikowano wytyczne dotyczące suplementacji witaminy D dla ogólnej populacji. Zgodnie z aktualnymi wskazaniami zaleca się suplementację witaminy D zarówno u niemowląt, jak i dzieci, młodzieży oraz u osób dorosłych w różnych dawkach w zależności m.in. od wieku, masy ciała, spożywanej diety, syntezy skórnej.

 

Dowiedz się więcej o suplementach diety

 

 

Inne nowości z kategorii ABC Żywienia: