Dział

Psychodietetyka

Wpływ stresu na wybory żywieniowe

Wpływ stresu na wybory żywieniowe

Zachowania żywieniowe uwarunkowane są przez wiele czynników, zaczynając od tych społeczno-kulturowych, religijnych, ale też wykształconych na przestrzeni lat nawyków czy indywidulanych preferencji. Często już od najmłodszych lat jedzenie zaczyna pełnić różne funkcje, również te związane ze sferą psychologiczną.

czytaj dalej
Nie odmawiaj sobie… diety

Nie odmawiaj sobie… diety

Dieta to temat bardzo popularny. Bezglutenowa, bez laktozy, wegetariańska, wegańska i wiele innych. Najczęściej dieta coś wyklucza, coś narzuca. Czy to jedyna dopuszczalna forma i jedyny sposób jej rozumienia? Czy dieta to tylko eliminacje, ograniczenia i odmawianie? Czy dieta w ogóle może kojarzyć się z dostarczaniem zamiast odmawianiem?

czytaj dalej
Jak zacząć pracować nad zmianą upodobań żywieniowych?

Jak zacząć pracować nad zmianą upodobań żywieniowych?

Dla wielu osób połączenie diety oraz ćwiczeń fizycznych jest najlepszą drogą do uzyskania pożądanej figury. I faktycznie – to rzeczywiście się sprawdza. Jednak istnieje spora grupa ludzi, dla których ta zasada to za mało – chcieliby trwale zmienić swoje nawyki także poprzez wprowadzenie do swojej codzienności dodatkowych działań. Jednym z nich jest kontrolowanie jedzenia za pomocą wewnętrznych sygnałów wysyłanych przez ciało. To ono przekazuje Ci, kiedy jesteś głodny, a kiedy powinieneś przestać jeść.

czytaj dalej
Jak poradzić sobie z niepohamowanym apetytem na słodycze?

Jak poradzić sobie z niepohamowanym apetytem na słodycze?

Powszechnie wiadomo, że regularne zajadanie się słodyczami może w szybkim tempie doprowadzić do pogorszenia stanu zdrowia. Jednak co zrobić, kiedy ochota na słodką przekąskę jest tak silna, że trudno myśleć o czymkolwiek innym niż batonik, ciastko czy kawałek czekolady? W tym artykule podzielę się z Tobą kilkoma rozwiązaniami, ale zacznijmy od początku.

czytaj dalej
Eliminacja słodyczy – 8 prostych sposobów na zdrowszą dietę

Eliminacja słodyczy – 8 prostych sposobów na zdrowszą dietę

Małowartościowa, uboga w składniki odżywcze dieta to bardzo częsta przyczyna nadmiernego spożywania słodyczy. Wygłodzony organizm częściej i silniej domaga się łatwo przyswajalnej energii w postaci cukru, jednak Ty wcale nie musisz mu ulegać. Wystarczy przeprogramować swój sposób odżywiania, by pozbyć się uporczywej ochoty na słodkie.

czytaj dalej
Jak można ograniczyć jedzenie emocjonalne podczas pandemii?

Jak można ograniczyć jedzenie emocjonalne podczas pandemii?

Sytuacja związana z rozwojem pandemii COVID-19 w Polsce, to dla wielu osób duże obciążenie emocjonalne i psychiczne. Wszyscy doświadczają, w większym lub mniejszym stopniu, trudnych emocji. Specjaliści z Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (Centers for Disease Control and Prevention) na swojej stronie internetowej  potwierdzają, że obecna sytuacja istotnie wpływa na zwiększenie poczucia stresu. Nie ma wątpliwości, że ma to także znaczenie w kontekście naszych wyborów związanych z odżywianiem.

czytaj dalej
Depresja – choroba nie tylko dorosłych

Depresja – choroba nie tylko dorosłych

Depresja – w najszerszym rozumieniu tego określenia, jedno z najczęściej występujących zaburzeń psychicznych na świecie. W badaniu „Epidemiologia zaburzeń psychiatrycznych i dostępność psychiatrycznej opieki zdrowotnej EZOP – Polska” stwierdzono, że u min. 3% populacji Polski w wieku najmłodszym i produkcyjnym, a także wśród osób starszych wystąpił w ciągu dotychczasowego życia przynajmniej jeden epizod depresyjny o dowolnym nasileniu.

czytaj dalej